<
Työsuunnitelma
Haen taiteelliseen työhön vuosina 2025-2029.
Tällä hetkellä lähtökohtana on viihdelukemistojen kätketty poetiikka ja muu aines, jonka tuntumassa moni on kasvanut. Teen veistoksia ja työstän näyttelyä, nyt vuodelle 2025.
Pureudun aiheeseen taltan ja yhden katsojan näyttelyiden voimin – testaan teosten aihioita näyttämällä niitä yhdelle henkilölle kerrallaan ja kuuntelemalla mitä hän näkee
Veistomateriaalina ovat pehmeäkantiset romantiikkalukemistot itsessään. Harlequinit ovat monen sukupolven visuaalista ja kerronnallista ympäristöä, sitä, minkä keskellä on kasvettu ja eletty. Niistä on muodostunut jonkinasteinen instituutio. Suomessa on Fennican mukaan julkaistu kuusi tuhatta nimekettä harlequineja, maailmanlaajuisesti 7 miljardia
Käytännössä materiaali on 1970-1990-lukujen pitkään kiertäneitä yksilöitä.
Haen pokkarien sisäistä runollisuutta ja moniselitteisyyttä. Kaiken keskeltä pilkottava kertomus on usein hauras ja aukkoinen kuin katkelma
Harlequinit ovat päätyneet kohteeksi siksikin, että niiden todellisuus ei ole tuntunut omalta. Työstämällä niitä olen viimein osa pitkää jatkumoa. Veistettävä kirjayksilö on kiertänyt lukuisilla lukijoilla.
Tähän maailmaan pääsyssä yhden katsojan näyttelyt ovat toimineet mainiosti. Näissä koenäytöksissä katson teoksia yhden henkilön kanssa kerrallaan. Taustatukena olen soveltanut keskustelevaa kuvan tarkastelua (VTS), jonka avulla katsoja ajattelee ääneen mitä kokee, kun katsoo teosta ja ottaa siitä selvää. Menetelmästä on käytössä ainakin se, etten väitä vastaan enkä korjaa tai kerro taustoja tai työn nimeä. Omalta kannalta parasta on, kun näkee mitä teoksesta välittyy sillä hetkellä ja sinällään ja miten se toimii. On lupa ja syy puhua muiden kanssa töistään. Helposti se tuntuu itsekkäältä
Viiden vuoden jaksolla tulee myös 20 vuotta siitä, kun ensimmäisen kerran järjestin keräyksen, jossa eri perheet laittoivat kuukauden leipäpakkaukset talteen. Dokumentoin samaan tapaan myös muovikasseja. Tämä tuo näkyville muutoksia, pieniä siirtymiä, joita ei muuten huomaa. Leipäpakkauksista on esim tullut esiin ilmiö, joka muistuttaa shrinklaatiota ta cheaplaatiota – leipien reseptiikka oli pakkausten mukaan muuttunut aimo loikkauksen prosessoidumpaan ja teollisempaan suuntaan. Niin pakkaukset kuin muovikassit säilövät kulloistakin kokemusympäristöä ja ajassa liikkuvia ilmiöitä
2025 Harlekiiniteosten työstöä, kaksi näyttelyä esim Galleria Uusi Kipinä ja Hämeenlinna.
Testaan uusia nousseita tapoja työstää harlequineja ja oheisideoita. Pyrin löytämään sopivia puitteita yhden katsojan näyttelyille ja hiomaan toimintatapaa. Rakennan kokonaisuutta ja ripustussysteemiä.
Näyttelytilojen suhteen olen ajatellut vuoroin intiimejä ja suurempia tiloja. Tärkeä osa on kehittää menetelmää jolla saa palautetta ja keskustelua aikaan. Pienillä näyttelyillä ja pienillä paikkakunnilla kontakti on toisinaan intensiivisempi
2026 – Näyttelyitä, harlekiiniteokset ja muut veistokset, yhden hengen näyttelyt. Valmistautumista, koontia muovipakkausteemasta. Kaksi näyttelyä harlequin-teoksista, suunnitteilla Tampere, Helsinki tai Oulu. Tampereelta olen ajatellut galleria Saskiaa tai Mältinrantaa, Helsingistä galleria Katariinaa
2027 – Osin jo vuonna 2026 ajankohtaistuu muovi- ja elintarvikepakkaukset, joita olen seurannut tähän mennessä vuonna 2007 ja 2017-2018. Kolmas vuosikymmen tulee täyteen. Paljon on muuttunut tällä saralla, ja näin intervallien välein sen näkee selkeimmin. Kerään tuoretta materiaalia, otoksen ajasta ja vuoden 2027 tilanteesta. Työstän uudentyyppistä teosta tästä – siitä on alustavia luonnoksia.
2028 – Työskentelyä ja näyttelyitä teemasta muovipakkaukset ja kassit. Alustavasti Kuopio, Vaasa tai Turku.
2029 – Paluuta aiempiin teemoihin ja veistoksellisempaan otteeseen. Alustavasti aikeena on Siivoushulluus-teema, myös harlequinit, jos ovat yhä hyvällä vauhdilla